Merhaba,
Uzun zamandır sıklıkla gündemde olan “Çalışan bağlılığını nasıl artırırız?” sorusundaki artış dikkatimi çekti. Bir süre bu soruyu kendi kendime cevaplamaya çalıştım ve sizlere de kısa bir bilgilendirme yapmak istiyorum. Ancak tüm cevapların özeti olarak şunu söyleyebiliriz; çalışan bağlılığını artırmanın amacı çalışan deneyimidir.
Yüksek çalışan bağlılığı, iyileştirilmiş bir çalışan deneyiminin olumlu bir yansımasıdır. Şirket büyüklüğünden bağımsız olarak, çalışan deneyimi işin geleceğinin merkezinde yer alıyor. Çalışanları olan her şirketin odaklanması gereken bir alan olarak önemi artıyor. Çalışanın işyerindeki tüm deneyimlerini, anılarını ve işverenle olan etkileşimlerini kapsar. İyileştirilmiş ve iyi tasarlanmış bir çalışan deneyimi, çalışan bağlılığını ve memnuniyetini artırır.
Çalışanlarınızın iş yerindeki tüm deneyimlerini göz önünde bulundurduğunuz zaman çalışan deneyimini belirli bileşenler altında toplayabilirsiniz. Bunları şu şekilde sıralayabiliriz:
- Fiziksel Çevre
- Teknolojik Araç Kullanımı
- Kurum Kültürü
- Performans Yönetimi
Çalışanlarınızın deneyimlerini bu temel başlıklar altında inceleyebilir verimlilik ve bağlılığı artırmak için geliştirmeler yapabilirsiniz.
Yıllardır konuşulan ‘’Müşteri Deneyimi’’ kavramına aslında hepimiz aşinayız. Satın alma öncesi, satın alma esnası ve sonrasında tüm müşteri deneyimlerinin detaylı analizi ve gerekli iyileştirme araştırmalarının yapılması olarak tanımlanır. Amaç, mevcut müşterileri elde tutmak ve yenilerini çekmek olarak görülür.
Peki neden aynı süreç çalışanlar için geçerli değil? Neden organizasyonun en değerli kaynağı olan çalışanların deneyimlerini analiz edip iyileştirmeyesiniz? Çalışan deneyimini göz ardı etmek, iç müşterilerinizi, yani yüksek ciroyu kaybetmenize neden olabilir. Bu hem bir maliyet hem de zaman kaybıdır. Bu yüzden çalışanlarınızın deneyimlerini analiz ederek iyileştirme araştırması yapmayı ihmal etmeyin.
Öte yandan, çalışan deneyimi bir organizasyon içindeki birçok parametre ile ilgilidir. Çalışan bağlılığı, çalışan refahı, şirket karlılığı ve verimlilik gibi kavramlar çalışan deneyimi ile doğrudan ilişkilidir. ** 2019 yılında yapılan bir araştırma, mutluluğun üretkenlik üzerinde doğrudan bir etkisi olduğunu buldu. Çalışanlar mutlu olduklarında %13 daha üretken oldukları sonucuna varılmıştır.
Peki, Çalışan Deneyimine Nereden Başlamalıyım?
Hali hazırda bir organizasyon içinde uygulanmakta olan birçok proje, aslında çalışan deneyimini içeren projeler olabilir. Örneğin mevcut performans sistemleri, özel gün kutlamaları, çalışanlara yönelik teknoloji fırsatları bunlardan birkaçı olabilir.
Ancak bazı süreçleri iyileştirmek veya yeniden tasarlamak için mevcut durumu analiz etmelisiniz. Çalışanlarınız mevcut durumda kendilerini nasıl hissediyorlar, ne kadar memnun ve sadıklar ve memnuniyetlerini olumsuz etkileyen faktörler nelerdir? Bu soruların cevapları, nereden başlayacağınız konusunda size rehberlik edecektir.
Bir sonraki yazılarda görüşmek dileğiyle,
Büşra TİMEL ÇETİN
Instagram: psikologbusratimel
Twitter: pskbusratimel